In February 2020, refugees facing violence at the Turkish-Greek border after Erdoğan's EU border opening, sparked #WirhabenPlatz on Twitter in Germany, promoting solidarity. This hashtag was quickly commandeered by far-right groups to spread nativist views. Through network and text analysis, this chapter examines how they became the dominant voice, subverting the hashtag's original pro-refugee message into one of nativism. It also explores their use of Twitter's features for irony and sarcasm, portraying themselves as a marginalized, victimized group in opposition to the mainstream public, highlighting a strategic construction of a counterpublic identity.
Em fevereiro de 2020, os refugiados que enfrentaram violência na fronteira turco-grega após a abertura da fronteira da UE por Erdoğan, provocaram a #WirhabenPlatz no Twitter na Alemanha, promovendo a solidariedade. Este hashtag foi rapidamente aproveitado por grupos de extrema-direita para difundir opiniões nativistas. Através da análise de redes e de textos, este capítulo examina a forma como se tornaram a voz dominante, subvertendo a mensagem original pró-refugiados do hashtag numa mensagem de nativismo. Também explora a sua utilização das características do Twitter para a ironia e o sarcasmo, retratando-se como um grupo marginalizado e vitimizado em oposição ao público dominante, destacando uma construção estratégica de uma identidade contra-pública.