Centro de Estudos Sociais
sala de imprensa do CES
RSS Canal CES
twitter CES
facebook CES
youtube CES
30-05-2023        

Building on KINDER's empirical research, this short animation film explores more diverse and inclusive representations of KINDER forms of masculinities. In collaboration between the KINDER team and 3D artists, this educational resource may be used to promote critical thinking, positive role-playing and encourage children, and their educators and families, to question stereotypes.

KINDER project aims to provide teachers, educators and other educational staff with gender-responsive and transformative tools, allowing them to respond to the specific needs of girls and boys in the teaching and learning processes from a gender equality perspective.

Be an ally / Be caring / BE KINDER

Keywords: Deconstructing stereotypes, Gender-Responsive Pedagogy in Children Education, Masculinities, KINDER


Credits:

Directed by:

Luís Félix Alípio

Rebeca das Neves

3D animation:

Luís Félix Alípio

Rebeca das Neves

Script:

Rebeca das Neves

KINDER project team (Centre for Social Studies, University of Coimbra (Portugal) / CONVIVE Fundación Cepaim (Spain) / Status M (Croatia)


Scientific and pedagogical coordination:

KINDER project team (Centre for Social Studies, University of Coimbra (Portugal) / CONVIVE Fundación Cepaim (Spain) / Status M (Croatia)


Music:

Luís Grifu (composer/interpreter)

Vasco barbosa (composer/interpreter)

Marta Barbosa (interpreter)


Sound:

Luís Grifu


Special thanks to:

Educators and teachers of kindergartens, primary schools and educational centres in Portugal, Spain and Croatia.


The content of the KINDER animated short film represents the views of the KINDER team and is their sole responsibility. The European Commission does not accept any responsibility for the use that may be made of the information it contains.


KINDER - Tackling gender stereotypes in education and early childhood: building a Gender-Responsive Pedagogy in Children's Education, has received funding by the European Union’s Rights, Equality and Citizenship Programme (2014-2020) under grant agreement 101005800.


In collaboration with:

ISSA - International Step by Step Association

Equimundo - Center for Masculinities and social justice


Creative Commons - Attribution 4.0 International - CC BY-NC-ND 4.0
 



Com base na investigação empírica realizada pelo projeto KINDER, esta pequena animação representa formas de masculinidade diversas e inclusivas. Este recurso educativo resulta de uma colaboração entre a equipa KINDER e artistas 3D, e tem como objetivo promover o pensamento crítico, a representação positiva de papéis de género, e encorajar as crianças, educadores/as e famílias a questionar e desconstruir estereótipos.

O projeto KINDER disponibiliza a professores/as, educadores/as e restantes profissionais de educação ferramentas sensíveis ao género e transformadoras, que lhes permitam responder às necessidades específicas de raparigas e rapazes nos processos de ensino e aprendizagem, numa perspetiva de igualdade de género.


Palavras-chave: Desconstrução de estereótipos, Pedagogia sensível ao género na educação de infância, Masculinidades, KINDER


Ficha técnica:

Realização:

Luís Félix Alípio

Rebeca das Neves


Animação 3D:

Luís Félix Alípio

Rebeca das Neves


Argumento:

Rebeca das Neves

Equipa do projeto KINDER (Centro de Estudos Sociais, Universidade de Coimbra (Portugal) / CONVIVE Fundación Cepaim (Espanha) / Status M (Croácia)


Coordenação científica e pedagógica:

Equipa do projeto KINDER (Centro de Estudos Sociais, Universidade de Coimbra (Portugal) / CONVIVE Fundación Cepaim (Espanha) / Status M (Croácia)


Música:

Luís Grifu (compositor/intérprete)

Vasco barbosa (compositor/intérprete)

Marta Barbosa (intérprete)


Som:

Luís Grifu


Agradecimentos:

Aos/Às educadores/as e professores/as de jardins-de-infância, escolas dos 1.º e 2.º ciclos do Ensino Básico e centros educativos em Portugal, Espanha e Croácia.

Financiamento: Este livro foi desenvolvido com o apoio financeiro do Programa Direitos, Igualdade e Cidadania da União Europeia (2014-2020) no âmbito do projeto "KINDER - Tackling gender stereotypes in education and early childhood: building a Gender-Responsive Pedagogy in Children's Education" (GA 101005800).

Os conteúdos deste filme animado são da exclusiva responsabilidade da equipa do projeto KINDER. A Comissão Europeia não aceita qualquer responsabilidade pelo uso que possa ser feito da informação que contém.

Em colaboração com:

ISSA - International Step by Step Association

Equimundo - Center for Masculinities and social justice


Creative Commons - Attribution 4.0 International - CC BY-NC-ND 4.0

 
 
ligações
Projeto > KINDER