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12-07-2019        

Many of the ‘global’ references are based upon defined knowledge corpus, mostly of Eurocentric origin. This approach raises a series of epistemological and ontological questions in times when decolonization is a growing challenge. As Boaventura de Sousa Santos advances with the Epistemologies of the South, in line with Syed Farid Alatas intellectual provocation, if the epistemological diversity of the world is to be accounted for, other theories must be developed and anchored in other epistemologies to account adequately for the realities of the global South. This presentation briefly seeks to address two topics: on the one side, to explore the arbitrary nature of our ‘disciplinary’ and ‘continental’ academic interpretations and the impacts resulting from any attempt to impose a macro-narrative about our world. On the other side, it challenges the center-periphery model, by addressing religious modes of thinking about the world in South-eastern Africa as political and epistemological ideals, paths towards interpolitical and intercultural translations.


Religiões como política - recuperando epistemologias e ontologias silenciadas na Sudoeste de África

Muitas das referências “globais” estão assentes num corpus de conhecimento definido, sobretudo de origem eurocêntrica. Estas abordagens suscitam várias questões epistemológicas e ontológicas, num tempo em que a descolonização é um desafio crescente. Como propõe Boaventura de Sousa Santos, com as Epistemologias do Sul, e em sintonia com a provocação intelectual de Syed Farid Alatas, para que a diversidade epistemológica do mundo seja explicada, outras teorias devem ser desenvolvidas, ancorando-se noutras epistemologias, de forma a dar conta, adequadamente, das realidades do Sul global. Esta apresentação procura brevemente abordar dois tópicos: por um lado, explorar a natureza arbitrária das nossas interpretações académicas “disciplinares” e “continentais”, e os impactos resultantes de qualquer tentativa de impor uma macro-narrativa explicativa sobre o mundo. Por outro lado, desafia o modelo centro-periferia, abordando os modos religiosos de pensar o mundo no Sudeste da África como ideais políticos e epistemológicos, entendidos como caminhos para as traduções interpolíticas e interculturais.

 
 
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Maria Paula Meneses



 
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